Wat kunt je er zelf aan doen om
de stress te verminderen en een goede nachtrust te bevorderen?


Leefregels:
 

Slaapritueel en slaap-waakritme

  • Zorg ervoor dat je iedere dag op hetzelfde tijdstip naar bed gaat en opstaat.
  • Vermijd een dutje te doen in de middag.
  • Vermijd meer dan een uur voor het slapen gaan TV kijken, tablet kijken, of contact met je smartphone.
  • Zorg voor vaste routine voor het slapengaan, bijv: tandenpoetsen, make-up verwijderen, wassen, nachtkleding aan, boek lezen in bed, gaan slapen.

Eten en drinken

  • Drink binnen 2 uur voor het slapen gaan geen caffeine houdende dranken.
  • Drink geen alcohol. Hoewel je vaak sneller in slaap valt, slaap je minder diep, je wordt vaker wakker, en je wordt minder uitgerust wakker.
  • Drink voor een goede nachtrust thee of warme melk met of zonder honing.
  • Eet gezond, niet te veel, en niet tussendoor.

Ontspanning

  • Beweeg dagelijks voldoende: minimum 30 minuten.
  • Doe dagelijks ontspanningsoefeningen of ademhalingsoefeningen (bv Yoga).

Slaap omgeving

  • Ventileer uw kamer tijdens de dag.
  • Zorg ervoor dat de kamer donker genoeg is om te slapen.
  • Vermijd hoge temperaturen in de slaapkamer
    (15 ° -17 ° wordt aangeraden).
  • Zorg ervoor dat je bed comfortabel is, kies het juiste kussen.
  • Een slaapkamer is om te slapen. Vermijd ander activiteiten zoals TV kijken op je slaapkamer.